ГоловнаІнтерв`ю22.08.2022, 16:53

Інтерв'ю Голови КРАІЛ Івана Рудого Грузинській гемблінг-асоціації

Наскільки, на вашу думку, доцільно поновити роботу та чи готові працівники галузі до цього?

Я вважаю, що сьогодні, як ніколи, важливо підтримувати економіку України. І ринок азартних ігор справді вже почав відновлювати свою роботу. Про це свідчить поновлення роботи наземних гральних закладів у регіонах, де низький рівень загрози військової агресії росії. Але хочу наголосити, що це має бути з дотриманням усіх заходів безпеки, оскільки від цього залежить життя і здоров’я людей.

Яке поточне бізнес-середовище, скільки операторів залишилося на ринку, як вони продовжують працювати?

Внаслідок військової агресії частина території України опинилась у зоні проведення активних бойових дій. Це спричинило реальну загрозу суверенітету нашої держави, життю мирного населення, та негативно вплинуло на стабільність економічного розвитку України, а також сприяло виникненню негативних тенденцій у сфері грального бізнесу.

Зокрема, зважаючи на те, що людське життя є найвищою цінністю в сучасному світі, організатори азартних ігор, гральні заклади яких опинились у зоні активних бойових дій, з метою збереження життя своїх працівників були вимушені призупинити свою діяльність та закрити гральні заклади.

Але можу зазначити, що онлайн ринок азартних ігор та лотерей майже не припиняв свою роботу, а наземні гральні заклади вже частково передислоковуються у більш безпечні регіони України. Наразі КРАІЛ перебуває на постійному зворотньому зв’язку: здійснюється листування і кооперація з організаційних та поточних питань. Наприклад, щодо можливих порушень прав гравців, змін в установчих документах, зупинення та поновлення роботи, переміщення грального обладнання, здійснення оплати за ліцензії та надання роз’яснень з інших питань.

Можна говорити про те, що бізнес-середовище гемблінгу в Україні працює в надважких умовах, але водночас показує позитивну динаміку з огляду на надходження оплати за ліцензії. Так, за пів року вже надійшло понад 770,34 млн грн. Тобто ми впевнено рухаємося до виповнення річного плану.

Станом на сьогодні в Україні ліцензії на право провадження діяльності у сфері азартних ігор мають 35 організаторів азартних ігор.

З початку військової агресії в Україні 15 компаній, що працювали офлайн, повідомили про тимчасове призупинення діяльності гральних закладів. А загальна кількість казино та залів гральних автоматів, які тимчасово мусили закритися, склала 45 з 61 грального закладу, що функціонували до початку військової агресії.

Наразі, оцінивши потенційні ризики функціонування грального бізнесу в умовах воєнного стану з урахуванням економічної ситуації в країні, гральний бізнес напрацьовує можливі напрямки виходу з економічної кризи та поступово оговтується.

Уже починаючи з квітня п’ять організаторів азартних ігор повідомили про поновлення діяльності вісьмох гральних закладів. Щодо релокації — три організатори азартних ігор відкрили відповідну кількість (3) нових закладів у більш безпечних регіонах.

На цей час, 11 з 19 організаторів азартних ігор, що провадять свою діяльність в наземних гральних закладах, продовжують працювати.  Інші —  тимчасово закрили усі свої гральні заклади.

А з 17 організаторів азартних ігор, які провадять свою діяльність онлайн, лише один організатор повідомив про припинення діяльності.

Тож на початок липня 27 з 35 організаторів азартних ігор, які мають ліцензії, продовжують свою діяльність. Такий факт вказує на відновлення роботи бізнесу, що є прямою підтримкою економіки України. Оскільки кожне надходження від сплати за ліцензію — це вклад у перемогу та відбудову країни.

Чи діють фізичні казино в Україні чи грати можуть лише люди онлайн?

Звичайно, більшість наземних гральних закладів закрилося, це здебільшого ті, які знаходяться у «гарячих» регіонах, де ворог веде активні бойові дії. Проте є низка наземних казино та залів гральних автоматів, що навіть не припиняли свою роботу.

Усього в Україні вісім ліцензованих казино. Станом на 1 липня, за інформацією організаторів азартних ігор, діяльність шести казино призупинена, інформація щодо інших двох — не надходила.

Чи є статистика реальних економічних втрат за останні три місяці в галузі?

Наразі втрати економіки оцінити важко. Ми можемо говорити лише про обсяг коштів, які не були вчасно сплачені деякими організаторами азартних ігор за використання ліцензій. Але в основному це наземні заклади, які закрились ще 24 лютого через форс-мажорні обставини, спричинені війною.

На які поступки ви пішли з бізнес-операторами і чи справді пом’якшення законодавства вплинуло на економіку?

Варто зазначити, що Урядом введено мораторій на здійснення перевірок в воєнний час майже у всіх галузях, і сфера гемблінгу не виключення. Але пауза в проведенні перевірок не означає що ми не аналізуємо діяльність організаторів азартних ігор та не накопичуємо відомості, які треба буде перевірити після завершення війни. По-друге, ми активно працюємо над законодавчими змінами, що вирішать низку питань, які зокрема були ініційовані самими суб’єктами ринку, таких як дерегуляція, надання можливості зупинення (відновлення) дії ліцензії та звільнення від відповідальності за несплату щорічних платежів.

Від початку повномасштабної війни в Україні до КРАІЛ надходять численні звернення та запити від ліцензіатів щодо провадження діяльності в умовах воєнного стану. Зокрема, про призупинення діяльності, про звільнення ліцензіатів від відповідальності за несплату або прострочення здійснення плати за ліцензію у звʼязку з настанням обставин форс-мажору внаслідок військової агресії росії, про відстрочення внесення плати за ліцензію після припинення або скасування воєнного стану тощо.

Хочу зазначити, що такі звернення від учасників ринку азартних ігор надають можливість Комісії виявляти проблемні питання. КРАІЛ, опрацювавши проблемні аспекти діяльності учасників ринку азартних ігор, в межах власних повноважень вживає всі необхідні заходи, які направлені на врегулювання проблемних питань та підтримку організаторів в умовах воєнного стану.

Так, сьогодні одна з найбільш пріоритетних ініціатив Уряду — це запровадження заходів з підтримки бізнесу і дерегуляції господарської діяльності протягом дії в Україні режиму воєнного стану. Це також забезпечення сприятливих умов ведення бізнесу для післявоєнного відновлення національної економіки та відбудови інфраструктури України. Комісія також долучається до таких заходів із власними пропозиціями до Плану з підтримки бізнесу і дерегуляції господарської діяльності.

За ініціативи КРАІЛ до вказаного Плану включено питання щодо розробки спроєкту Закону України «Про особливості здійснення державного регулювання у сфері організації та проведення азартних ігор і у лотерейній сфері під час дії правового режиму воєнного (надзвичайного) стану».

Завдяки розробці цього законопроєкту будуть розв’язані проблемні питання, які виникають під час ліцензування у сфері організації та проведення азартних ігор, а також у лотерейній сфері в період дії режиму воєнного стану.

Таким чином, учасники ринку азартних ігор та державні органи будуть співпрацювати ефективніше і швидше у непередбачуваних умовах.

Чи є у вас переговори з іноземними партнерами та пропозиції щодо майбутньої співпраці від них?

У цьому році КРАІЛ стала членом  Європейського форуму регуляторів азартних ігор (Gaming Regulators European Forum - GREF), до якого входять регулятори більш ніж з 30 країн світу. Членство у форумі дає Комісії можливість долучатися до онлайн-зустрічей з метою вивчення останніх напрацювань іноземних регуляторів. Наразі КРАІЛ налагодила постійну комунікацію з регуляторами Литовської Республіки, Мальти, Італії, Голландії, Бельгії, Сінгапуру, Латвії та Іспанії.

Як ви думаєте, скільки часу знадобиться галузі, щоб повністю оговтатися після закінчення війни та перейти від втрат до реальних прибутків?

Питання складне, але ми розуміємо, що для повного відновлення галузі знадобиться певний час.

Яким ви бачите майбутнє грального бізнесу в умовах війни та після закінчення війни?

Як я вже говорив, бізнес почав пристосовуватися, наприклад,  передислоковується у більш безпечні регіони. Також зростає легальний онлайн ринок азартних ігор. Та варто пам’ятати, що зараз важко всім сферам.

Я бачу тільки оптимістичне майбутнє. Особливо з огляду на рішучі кроки до прийняття України в ЄС та більш відкритим ставленням світової спільноти до всього українського. Це дасть нам змогу ознайомитися з найкращими світовими практиками державного регулювання гемблінгу і застосувати їх в Україні.

Чи думаєте ви про додаткові зміни та переваги в гральному секторі?

Ми віримо у те, що Україна стане привабливим та надійним для інвестування гемблінговим хабом. Адже Комісія працює над удосконаленням нашого законодавства, враховуючи найкращі світові моделі.

КРАІЛ на постійній основі проводить моніторинг діяльності організаторів азартних ігор, у тому числі з метою оперативного реагування на зміни, яких потребує ринок.

Також задля удосконалення правових, економічних, соціальних та організаційних умов функціонування азартних ігор, Комісія додатково працює над проєктом Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення правового регулювання діяльності на ринку азартних ігор», який серед іншого передбачає скорочення переліку документів, що подаються для отримання ліцензії та інші зміни.

Чи плануєте ви запрошувати на консультації іноземних спеціалістів, у тому числі з Грузії, щоб галузь легко відновилася після закінчення війни?

Зараз в нашій країні ведуться активні бойові дії, а ще потрібно враховувати логістичні складнощі та фактори небезпеки через тривоги та обстріли. Поки співпрацюємо з іноземними колегами онлайн та сподіваємося, що особисті зустрічі реалізуються.

КРАІЛ практикує обмін досвідом з іноземними регуляторами шляхом проведення онлайн-конференцій. Тож Комісія зараз відкрита до такого формату співпраці й з Грузинським регулятором азартних ігор.

Варто сказати, що нам не слід розраховувати на легке відновлення, проте з експертною підтримкою колег з іноземних гемблінг-структур цей шлях буде більш ефективним та результативним.

Азартні ігри стали легальними в Грузії у 2005 році. З роками законодавча модель вдосконалювалася. Ця законодавча база була дуже успішною для грального бізнесу та привабливою для іноземних інвесторів (поки до цього законодавства не було внесено кардинальних змін). Чи плануєте ви використовувати чинну модель Грузії до 2021 року та тісно співпрацювати з нами для покращення законодавчої бази, а отже, і бізнес-середовища?

КРАІЛ опрацьовує міжнародний досвід країн, у яких вже давно є законними проведення азартних ігор та лотерей, та переймає його при написанні своїх нормативно-правових актів. Ми також плануємо більш детально ознайомитися із законодавством Грузії.

Чи плануєте ви співпрацювати з Грузинською асоціацією грального бізнесу, представниками бізнес-сектору для обміну наявним досвідом?

Нині КРАІЛ має лише досвід співпраці з міжнародними державними регуляторами азартних ігор та лотерей. Ми будемо раді перейняти ваш досвід, який ви отримали за час роботи легального ринку азартних ігор, це буде корисно для розвитку гемблінг-сфери.

Посилання на інтерв’ю на сайті Georgian Gambling Association: http://gga.org.ge/en/news/178

Head of KRAIL_GGA (1).png

×
Помилка...
Некоректний ввод...
Невірний захісний код...